Transparantie als sleutel tot succes
5 maart 2021
6 min leestijd
Hoe kan transparantie de sleutel vormen tot de meest optimale samenwerking? Vanaf 1 juli 2021 gaat de nieuwe telecommunicatiewet waarschijnlijk zijn intrede doen, nadat deze op 26 januari werd aangenomen in de Tweede Kamer en mee werd ingestemd op 9 februari. En dat gaat invloed hebben op bedrijven die afhankelijk zijn van leads. Wij beseffen als geen ander dat ‘samenwerking’ het verschil gaat maken op het gebied van lead generation. Hoe kan zo’n ultieme samenwerking worden gerealiseerd? Waarom vormt transparantie hier de sleutel van?
De 5 elementen van een goede samenwerking
In een goede samenwerking zijn de volgende zaken op orde:
- Balans in de samenwerking
- Wederzijds vertrouwen
- Flexibiliteit
- Communicatie
- Duidelijke doelstelling(en)
Hoe leidt transparantie tot een betere samenwerking en wat komt daar allemaal bij kijken? We gaan de elementen nu stuk voor stuk af en focussen hierbij op de rol van transparantie.
Balans in de samenwerking: belangen van beide partijen meegenomen
In het bestaande ‘No Cure, No Pay’ model zit een onbalans. De leverancier stelt uiteraard het belang van de klant voorop, maar stopt een campagne wanneer de marge onder water dreigt te staan. De leverancier verliest dan namelijk geld in plaats van geld te verdienen. En aan de kant van de klant? Jij wilt als klant de beste leads voor de laagste prijs. Maar lead generation bedrijven willen de hoogste marge. Dat is de onbalans, want er is sprake van tegenstrijdige belangen. De oplossing? Wederzijdse transparantie.
Wederzijds vertrouwen: beloftes nakomen
In elke relatie is vertrouwen essentieel, of dit nu over een romantische of een zakelijke relatie gaat. Op zakelijk gebied win je vertrouwen door goed te zijn in wat je doet en te beloven wat je belooft. En hoe kan je dat dan zeker weten? Door transparantie. Alleen als de andere partij transparant is, weet je of deze partij echt levert wat er is beloofd en de kwaliteit levert die er is afgesproken. Daarom is wederzijdse transparantie essentieel om wederzijds vertrouwen op te bouwen en die ultieme samenwerking te realiseren.
Flexibiliteit: flexibel aanpassen
Een goede samenwerking draagt het vermogen in zich om voortdurend aan te passen aan de omstandigheden. Op een gegeven moment lopen processen lekker, is de samenwerking goed en loopt de campagne op schema. En dan? Dan verandert er natuurlijk iets. De media-inkoop is te hoog, conversies zakken ineen, mensen vinden de incentive niet meer aantrekkelijk. Op zo’n moment wordt een cruciale eigenschap van de samenwerking op de proef gesteld: flexibiliteit. En daar komt transparantie weer om de hoek kijken. Want hoe kunnen partijen weten wat er aangepast moet worden (of dat er überhaupt iets veranderd moet worden) als er geen volledig zicht is op de stand van zaken? Aanpassen is noodzakelijk, maar alleen mogelijk met volledige transparantie.
Communicatie: betrouwbaar en professioneel overkomen
Goede en transparante communicatie is onmisbaar voor elke samenwerking. Over het algemeen, en zeker bij lead generation leveranciers, is het belangrijk dat de leverancier geen gouden bergen belooft, maar waarmaakt wat hij belooft. Wanneer iemand betrouwbaar en professioneel overkomt en verstand van zaken heeft, zal dit eerder leiden tot vertrouwen.
Duidelijke doelstellingen: transparant en duidelijk gecommuniceerd
Duidelijke doelstellingen zorgen voor focus, waardoor doelen (vaak) beter behaald kunnen worden. Transparantie in deze doelstellingen zorgt ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Wees dus helder, communiceer doelen duidelijk en zorg voor afstemming.
Wederzijdse transparantie als basis voor de ultieme samenwerking!
Tijdens onze terugblik op 2020 analyseerden wij dit probleem van het huidige afrekenmodel. Hoe vinden we een samenspel tussen de tegenstrijdige belangen van onze klanten en onszelf? Ons nieuwe afrekenmodel biedt de oplossing en is eigenlijk heel simpel: gebaseerd op wederzijdse transparantie.
Wat als je als klant inzicht hebt in de kosten, welke campagnes er lopen, via welke kanalen en wat je actuele CPL is? Wij geloven echt dat dit de toekomst is van lead generation. Transparantie zorgt voor betere leads, fijnere relaties en betere communicatie. Onze klanten en wij als Sendt Media zijn gelijkwaardige partners met hetzelfde doel: het behalen van de salesdoelstellingen.